Economie: interne ontwikkelingen

4 belangrijke vragen over Economie: interne ontwikkelingen

Wat gebeurde er na de onafhankelijkheid van zuid-amerika in het platteland?

Er ontstonden oligarchieën die grote stukken land toeeigenden en latifundia's (uitgestrekte landbouwbedrijven) bouwden. Tegelijk hadden veel bewoners op het platteland bijna geen grond = scheve grondbezitverhouding

Gevolg van scheve grondbezitverhouding voor de bevolking

Ze hadden geen grond dus ze gingen naar de steden (de-agrarisatie). Landbouw werd steeds minder belangrijk. Ze vonden werk in de steden waardoor industrialisaite (toename belang industrie) en tertiairisering (toename belang dienstsector) toenam.

Hoe zie je de tegenstellingen in klassen terug en wat zijn de kenmerken van dat fenomeen?

Duale economie. Informele sector levert wel iets op, maar er is geen zekerheid en veiligheid
  • Hogere cijfers + sneller leren
  • Niets twee keer studeren
  • 100% zeker alles onthouden
Ontdek Study Smart

Ruimtelijke ongelijkheid in de steden + platteland

Steden: meeste geld in bepaalde wijken met mensen met een goede opleiding en contacten
Platteland: brp/hoofd is laag want al het geld komt in handen van de grootgrondbezitters. Vooral in gebieden met slechte natuurlijke omstandigheden is de armoede het grootst

De vragen op deze pagina komen uit de samenvatting van het volgende studiemateriaal:

  • Een unieke studie- en oefentool
  • Nooit meer iets twee keer studeren
  • Haal de cijfers waar je op hoopt
  • 100% zeker alles onthouden
Onthoud sneller, leer beter. Wetenschappelijk bewezen.
Trustpilot-logo