Break-evenanalyse

10 belangrijke vragen over Break-evenanalyse

Hoe bereken je de begrote afzet als je alleen de BEA en veiligheidsmarge kent?

10% veiligheidsmarge
BEA = 10000

BEA = 10000 = 90%
VMA = 1111 = 10%
Begrote afzet = 11111 = 100%

Aan welke 5 voorwaarden moeten worden voldaan om een break-evenanalyse te maken?

- proportioneel variabele kosten
- gelijkblijvende capaciteitskosten
- gelijkblijvende verkoopprijs
- afzethoeveelheid = productiehoeveelheid
- homogene fabricage

Wat is de formule voor de break-evenafzet?

BEA = C / (p-v)
  • Hogere cijfers + sneller leren
  • Niets twee keer studeren
  • 100% zeker alles onthouden
Ontdek Study Smart

Wat is de formule voor de break-evenomzet?

BEO = BEA x verkoopprijs

Wat is de formule voor BEO bij handelsonderneming?

BEO = C / (BW% - v%)

BW% = percentage brutowinst
v% = variabele kosten in een percentage van de omzet

Wat is de formule voor de veiligheidsmarge?

Veiligheidsmarge = werkelijke afzet - break-evenafzet / werkelijke afzet x 100%

Wat is het cash break-evenpunt?

Hierbij wordt niet uitgegaan van de opbrengsten en kosten maar
van inkomsten en uitgaven.

Dus afschrijvingskosten niet meerekenen, zijn geen uitgaven

wanneer zijn de uitgaven gelijk aan de inkomsten

Hoe bereken je het cash break-even punt?

Verkoopprijs 175 per stuk
variabele kosten 155 per stuk
constante kosten 1mln, 400k afschrijving
25% belasting
Y uitrekenen

Eerst de opbrengsten berekenen:
omzet 175y
kosten 155y + 1mln
winst voor bel: 20y - 1000000
belasting: 5y - 250000  

Daarna de ontvangsten/uitgaven berekenen:
ontvangen 175y
uitgaven 155y + 600000 + 5y - 250000
ontvangsten-uitgaven: 15y (175y-155y-5y) - 350000 (600000-250000)

350000/15=23333.33 = 23334 BEA 

Controle berekening:
opbrengst = 23334*175=4.083.450
kosten = 23334*155+1mln=4.616.770
winst voor belasting = -533320
belasting = -133330

Ontvangst = 4083450
uitgaven = 23334*155+600000(constant-afschrijvingen)=4216770
ontvangst-uitgaven = -133320
Belastingrestitutie = 133330
Per saldo 10 euro verschil.

Wat is een profit-volume chart?

Is een grafiek die het verband weergeeft tussen de winst en de afzet.

Wat is de formule voor de bezettingscoëfficiënt?

Begrote productie / maximale productie

De vragen op deze pagina komen uit de samenvatting van het volgende studiemateriaal:

  • Een unieke studie- en oefentool
  • Nooit meer iets twee keer studeren
  • Haal de cijfers waar je op hoopt
  • 100% zeker alles onthouden
Onthoud sneller, leer beter. Wetenschappelijk bewezen.
Trustpilot-logo