De peuter - Socio - emotionele ontwikkeling - Emotionele ontwikkeling

7 belangrijke vragen over De peuter - Socio - emotionele ontwikkeling - Emotionele ontwikkeling

Waarom is deze fase van de kleine puberteit positief voor de groei en de persoonlijkheid van de peuter?

in deze fase gaat het vooral om de groei naar autonomie, zelfstandigheid. De peuter heeft in deze periode heel veel aan zijn ouders als ze hem zijn gang laten gaan zolang dat mogelijk is en klaar staan om in te grijpen wanneer nodig.

De ouders spelen een belangrijke rol tijdens de kleine puberteit; leg uit?

  • Belangrijk dat de ouders een leidende rol innemen. Een peuter wil vooral zijn eigen ding doen, dus rekening houden met wat de ouders zeggen komt niet in hem op.
  • aan de ene kant is die ontplooiing van zijn wilskracht nuttig, streven naar autonomie. Aan de andere kant moet hij ook leren dat niet alles kan zoals hij het wil.
  • het is de taak van de ouders om ervoor te zorgen dat de peuters leren leiding accepteren.
  • peuters (en kleuters) zijn egocentrisch ( niet hetzelfde als egoïstisch)

Hoe noemen we het vermogen om zich goed te kunnen inleven in gevoelens, gedrag en gedachten van andere personen?

Empathie
  • Hogere cijfers + sneller leren
  • Niets twee keer studeren
  • 100% zeker alles onthouden
Ontdek Study Smart

Welk gedrag vertoont een peuter tijdens de koppigheidsfase?

  • Veel 'nee' zeggen
  • brullen, huilen, schoppen, slaan,...
  • blauw aanlopen, zichzelf pijn doen

Waarom gedraagt een peuter zich vaak zo koppig?

Peuters zijn vaak koppig vanwege:
  • Ontwikkeling van hun zelfstandigheid
  • Behoefte aan controle
  • frustratie bij grenzen
  • egocentrisch

Hoe reageer je het best op koppig gedrag van een peuter?

  • Blijf kalm en geduldig.
  • Luister naar de gevoelens van de peuter.
  • Stel duidelijke grenzen.
  • Bied keuzes aan.
  • tel tot 10
  • ga niet in discussie

Geef het kind ruimte om te experimenteren en dingen zelf te doen. Laat het waar mogelijk zelf kiezen. Hoe kan een crisis aflopen?

  • Het conflict in deze fase gaat tussen zelfstandigheid enerzijds en twijfel en schaamte anderzijds. Het kind moet leren keuzes te maken en zelf dingen te leren doen.
  • de crisis kan op 2 manieren aflopen:
  • als ouders hun kind de kans geven om dingen zelf uit te proberen en tegelijk voor veilige grenzen zorgen, voelt het zich zelfstandig
  • als de ouders daarentegen te vaak boos zijn wanneer het kind iets verkeerd doet of als ze het kind weinig zelf laten proberen, ervaart het twijfel ('ik kan dat niet) en schaamte ('ik mag dat niet doen'). Het wordt niet zelfstandig

De vragen op deze pagina komen uit de samenvatting van het volgende studiemateriaal:

  • Een unieke studie- en oefentool
  • Nooit meer iets twee keer studeren
  • Haal de cijfers waar je op hoopt
  • 100% zeker alles onthouden
Onthoud sneller, leer beter. Wetenschappelijk bewezen.
Trustpilot-logo